Upravit stránku

Je to neuvěřitelné, ale je to už sto let od doby, kdy inženýři Pavel Beneš a Miroslav Hajn založili Avii. V této souvislosti chystáme pro letošní rok oslavy tohoto výročí a několik akcí, o kterých budeme fanoušky naší slavné značky průběžně informovat. Již brzy přidáme další informace na webové stránky a sociální sítě!

Avia zahájila svou historii jako letecká továrna v poměrně skromných podmínkách. Podařilo se jí ale zaujmout hned svým prvním výrobkem, letounem Avia BH-1 (Exp). Ten měl velmi moderní konstrukci s nadčasovým řešením. Konstruktéři Beneš a Hajn nezáhaleli a pracovali na dalších strojích. Záhy se firma přestěhovala do vhodnějších prostor v pražských Vysočanech a následně se spojila s kapitálem Miloše Bondyho. Kromě vlastní konstrukce vyráběla již i licenční dopravní nebo vojenské letouny. Od třicátých let působila v pražských Letňanech, kde vybudovala nový závod s továrním letištěm. Vznikla celá řada zajímavých letadel, včetně Avie B-534, nebo stíhačky B-35 (135). To už ale v Evropě vypukla 2. světová válka. Během ní Avia vyráběla díly a letadla pro německou armádu. Po válce proběhla inventarizace dílů a po nějakou dobu se vyráběly německé stroje, ovšem již s československým označením. Od roku 1946 Avia působila jako automobilka, dále vyráběla čerpadla, trysky a ložiska. Od padesátých let vyráběla v sovětské licenci stroje Il-10 (Avia B-33) a Il-14 (Avia-14). Po ukončení letecké výroby byl zahájen program výroby nákladních vozidel, zejména Pragy V3S a S5T. V šedesátých letech přišla licenční spolupráce s francouzským Saviemem. Od roku 1968 se rozeběhla produkce vozidel A15 a A30, která vydržela na montážních linkách s několika modernizacemi až do devadesátých let. Po privatizačním procesu Avii převzalo Daewoo, které investovalo značné prostředky do modernizace závodu, ale zejména do zcela nového vozidla řady D. Nedlouho po představení tohoto typu v roce 2000 začala Avia využívat pohonné jednotky Cummins. Po ukončení aktivit společnosti Daewoo byla Avia krátce v držení společnosti Odien, následně byla nabídnuta indické společnosti Ashok Leyland. Během deseti let Indové dokončili vývoj vozu Euro 5, připravovali Euro 6, zároveň také vybudovali ve své zemi nový montážní závod, kde v roce 2013 spustili výrobu odvozeného modelu. V tomto období došlo k pozastavení výroby v Avii a hledal se nový strategický partner. Tím se stala v roce 2016 skupina Czechoslovak Group, která Avii převzala a znovu zahájila výrobu již faceliftovaného vozu.